Saturday, May 4, 2013

One hour of reading each day to a child under 4 years old increases the child's ability to concentrate in schol by 30 percent -- Dimitri Christiakis (Spanish and English transcription of excerpts)

Spanish Version (HD size)                  for faster download, click HERE






These words come from the presentation by Dimitri Christiakis about Media and Children.

You are invited to go directly to the video on Youtube at TEDxRainier ... and give it some hits.  Why not hit like?

Spanish Transcript translation by Mario Llorente


Décadas de investigación nos han arrojado que muy poca estimulación es negativa para el desarrollo del cerebro.

Les muestro dos imágenes tomográficas. Los colores más brillantes muestras mayor actividad cerebral.

A la izquierda tenemos la imagen  de un niño normal de preescolar.




4.16: A la derecha tenemos la imagen de un niño que se crió en un ambiente de negación. Pasó su infancia en un orfanato, y vivió una niñez de profunda negación.

4.27: Hay áreas de su cerebro que no se desarrollaron a causa de una pobre estimulación.


¿Es posible estimular el cerebro en desarrollo inapropiadamente?

5.07: En el 1970, la edad promedio en que los niños comenzaban a ver la T.V. regularmente era de 4 años.

En nuestros días, es de 4 meses.


Hoy, un niño cualquiera a la edad de 5 años, ve aproximadamente 4.5 horas de T.V al día

5.37: Veamos un clip de 20 segundos aleatorios de la serie el Bebe Eistein.

6.19: Lo adultos cuando ven este clip lo encuentran confuso
La mente intenta crear una narrativa de las imágenes en constante transición
Esos cambios de pantallas atraen la atención del niño. Sin embargo,  la exposición prolongada a tales imágenes en constante transición,  le afectan el desarrollo del cerebro.

La mente se adapta a altos niveles de estimulación que más tarde se convertirán en un problema de falta de atención.

7.20: Si el niño mira T.V antes de los 3 años,  las posibilidades de desarrollar síntomas de falta de atención en la escuela son mayores.

Por cada hora que un niño mira la T.V  diariamente antes de los 3 años,  la posibilidad de tener problemas de atención aumentan un 10%

Un  niño que mira la T.V dos horas al día antes de la edad de 3 años, tendrá un 20% más de posibilidades de desarrollar síntomas de falta de atención que un niño que no mira la T.V

7.46: Un niño que recibe estimulación cognoscitiva es más probable que desarrolle su atención. La estimulación cognoscitiva puede simplemente ser: leerle al niño, llevarlo a un museo, cantarle.
Si se le lee al niño, se reducen los problemas de atención en etapas posteriores de la vida.

Cada hora de estimulación cognoscitiva al día reduce la posibilidad de  problemas de atención en un 30%

8 .19: Existen determinadas tareas que se pueden realizar en edades tempranas que aumentan la posibilidad de prestar atención más tarde en la vida.

9.22: Este fue el primer filme en la historia en utilizar el código PG para alertar de una acción frenética continuada. (PG, Parental Guidance suggested/ se sugiere supervisión de los mayores)

10.44 Mr. Roger no es la realidad, es incluso un paso más lento que la realidad

11.06: Los programas educacionales como Mr. Roger no representan ningún riesgo a desarrollar problemas de atención.

Los programas de tempo agitado como Powder Puff Girls aumentan el problema en un 60%, y  los programas con violencia, con cambios aún más rápido de imágenes y secuencias, lo causan en un 100%

11.36: Estamos estudiando el fenómeno de sobreestimulación en ratones mediante el uso de destellos de luz que producen sonidos.

Cuando los ratones tienen solo 10 días se exponen a sonidos altos y cambios de luz por 6 horas durante 42 días.

12.06: La primera prueba que realizamos después mide su capacidad para correr riesgos. Los ratones tienen entonces dos instintos: primero, evitan estar en el centro de un espacio abierto; segundo, quieren buscar comida.

12.39: Con una cámara encima de la caja, podemos rastrear cada movimiento del ratón. A la izquierda, tenemos un ratón normal que pasa la mayoría del tiempo en el borde.

A la derecha, note que el ratón sobreestimulado pasa la mayor parte del tiempo en la zona riesgosa del centro. Note también cuánta más actividad produce.
Es un ratón hiperactivo que asume riesgos.

13.10: La próxima prueba se relaciona con reconocer nuevos objetos.
Memoria a corto plazo y aprendizaje.

Colocamos al ratón en la caja con dos objetos y le permitimos explorarlos. Una hora más tarde, sacamos al ratón de la caja. Lo volvemos a colocar más tarde, pero con un objeto nuevo reemplazando a uno de los anteriores.

Medimos cuánto tiempo consume con cada objeto.
El ratón que está aprendiendo pasa más tiempo con el objeto nuevo (izquierda).El que no está aprendiendo pasa el mismo tiempo en un objeto que en el otro.

13.47: El ratón de control pasa el 75% del tiempo con el objeto nuevo

El ratón sobre estimulado pasa el mismo tiempo con ambos objetos. No actúan como ratones normales.

14.10: Estudio armando bloques
200 niños entre 18 y 24 meses.

La mitad recibió los bloques al principio, la otra al final.

Se le dieron actividades a los padres: sortear los bloques, contarlos, y ponerlos en estibas.

El 59% de los niños que recibieron los bloques al principio, jugaron con ellos. (Persistieron)

Jugaron aproximadamente 20 minutos al día. Y en el 65 % de las veces jugaron con sus padres.

6 meses más tarde, evaluamos su lenguaje.

14.53: Los chicos que recibieron los bloques más tarde anotaron el 42%. Los otros, el 56% que representa más que el promedio.

Los juegos interactivos ayudan a un mejor vocabulario en los niños

Necesitamos más juegos en tiempo real, y menos medios a paso acelerado, especialmente para niños menores de 4 años.

Si cambias el principio de la historia, puedes cambiar la historia completa.

Muchas gracias

See the Spanish Text in these videos 


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ENGLISH TRANSCRIPT  Excerpts from Dimitri Christiakis' TEDxRainier talk

It is assumed that Dr. Dimitri wants to see his words translated into Spanish.
Here is the link to the original TEDx talk


from 3:57

From decades of research we know that too little stimulation is bad for brain development



I show you two PET scans.  The brighter colors show more brain activity.

On the left is the PET Scan of a normal kindergartner.

4:16   ON the right is the pet scan of a child who was raised in a neglected environment.  He was raised in   an orphanage.   He was profoundly neglected in early life.




4:27
There are areas of his brain that did not develop because of too little stimulation.



What about too much stimulate?

Is it possible to inappropriately stimulate the developing brain?

5:07
In 1970 the average age when children began to watch TV regularly was 4 years.


Today it is 4 months.



=========  

Today the typical child before the age of 5 is watching 4.5 hours of TV a day.

5:37
Here is a random 20-second clip from a Baby einstein video.

6:19  Adults watching this video find it confusing.

Your mind is trying to make a narrative out of the jumping images.

Those screen changes keeps the baby engaged.


Prolonged exposure to images that change rapidly affect the baby's brain development.

The mind expects high levels of stimulation.


That will lead to inattention in later life.




7:20
If a baby watches more television before age 3, that child is more likely to have problems with attention in school.


For each hour that they watch per day before the age of 3, the change of having an attention problem increases 10 percent.

A child who watches two hours of TV a day before the age of three, will be 20 percent more likely to have attention problems compared to a child who watched none.


7:46
A child who receives  cognitive stimulation is more likely to have better attention.

Cognitive stimulation includes reading to the child, taking the child to a museum, singing to the child.

Reading to your child reduces the problems of attention later in life.

Each hour of cognitive stimulation per day reduced the  chance of getting an attention problem by 30 percent

====== 

8:19  There are certain things that we can do early in life that enhance their ability to pay attention later in life.

9:22  This is the first movie ever rated PG for non-stop frenetic action.

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10:44   Mr. Rogers is not reality.  It is even slower paced.

11:06  educational programs like Mr. Rogers posed no increased risk of attention problems.


Fast-paced movies like Powder Puff Girls increased attention problems by about 60% and violent programs, which changes images more rapidly, cause over 100% more attention problems.


11:36  We are studying overstimulation in mice with flashing lights generated by sounds.

When the mice are 10 days old, we expose them to loud sounds and changing lights for six hours a day for 42 days.

12:06  The first test we do on the mice measures how they take risks.

Mice have two instincts:  first, to avoid being in the middle of an open space.

second, they want to forage for food.

12:39  with a camera above the box, we can track the movement of the mouse
On the left is a normal mouse who spends most of its time on the edge.


On the right notice that the overstimulated mouse spends more time in the risky middle.  Also see how much more activity the mouse makes.  
This is a hyperactive mouse that takes risks.



13:10  The next test is about recognizing new objects.

Short term memory and learning


We put the mouse in a box with two objects and let the mouse explore the objects.   We take the mouse out fo the box and an hour later, we put the mouse back in the box but we remove one of the old objects and put in a new object.

We measure how much time the mouse spends on each object.

The mouse that is leanring will spend more time on the novel object (LEFT)

The mouse that is NOT learning will spend equal time on the old object and the new object.


13:47 Our control mice spend 75% of their time with the new object.


The over stimulated mice spent the same amount of time with the two objects.  They were not acting like normal mice.


14:10
Study with Building Blocks
200 children between 18 and 24 months.

half got the blocks at the beginning of the study
half received the blocks at the end of the study.

Parents were given activities "sort the blocks, count the blocks, stack the blocks."



The 59% of the children who got the blocks early played with the blocks  (they persisted)

The children who got the blocks early played for about 20 minutes a day, for 1.4 episodes and 65% of the time the children played with their parents.  


six months later we assessed their language.

zzzzzzzz  

14:53
The kids who got the blocks late scored  42%

The kids who got the blocks early scored 56%, better than average.

Interactive play promotes better vocabulary in young children.

Buy the book
We need more real time play and less fast-paced media especially for children under age 4


If you change the beginning of the story, you change the whole story.

thank you


Seattle Washington Nov. 2011



I hope Dr. Dimitri sees this effort as a way to spread his message.  Did you hit his video?

Please look at his book on Amazon.

======
Update:  Dr. Dimitri wrote us:

This is fine!!
Gracias!!
D              
See recent TED talk of mine http://bit.ly/yTADPY
Also...
Please excuse brevity and orthography as this was sent from my iPhone
Dimitri A Christakis MD MPH         "Christakis, Dimitri"

---- 

Update on 17 June 2013

Here's a blogpost 


Read more      >>> Mark McKinnon

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